U poslednjih nekoliko nedelja, kompanije širom sveta, uvode obavezan rad od kuće, pa tako milioni ljudi trenutno obavljaju svoje poslove iz kućne izolacije. 

Google, Microsoft, Twitter, Hitachi, Apple, Amazon, Chevron, Salesforce, Spotify, Infostud, ICB Tech, HDL Design House, Tele Sign, Studio Present, Auxality… Od Velike Britanije do Sjedinjenih Američkih Država, preko Japana i Južne Koreje pa sve do Srbije. To su neke kompanije koje su proteklih dana uvele obaveznu politiku rada od kuće.

Sve to u cilju sprečavanja širenja virusa Corona (COVID-19).

Realno je pretpostaviti da će prelazak u „kućnu kancelariju“ za neko vreme postati novo ”normalno” za nas, s’ obzirom na to da je i Svetska zdravstvena organizacija objavila da je koronavirus zvanično dostigao status „pandemije“.

Neki zaposleni će prvi put raditi kod kuće, što znači da je potrebno smisliti kako da ostanete na zadatku u novom okruženju koje možda utiče na nivo produktivnosti. Ipak, postoje načini da postignete rezultate i izbegnete konfuziju sve od postavljanja dobrog radnog prostora pa do načina na koji razgovarate sa svojim timom.

Zato, bilo da ste tek novi u ovome ili apsolutni ”veteran”, dotaći ćemo se mnogobrojnih alata koje imamo na raspolaganju i koji pomažu zaposlenima da efikasno obavljaju svoj posao od kuće.

Razdrmaj komunikaciju

Korona virus ili ne – ključna stvar je dobra komunikacija sa šefom i tačno poznavanje onoga što se očekuje od vas.

“Imajte zaista jasno postavljena očekivanja od komunikacije iz dana u dan,” kaže Barbara Larson, profesorica menadžmenta na Northeastern Univerzitetu u Bostonu, koja proučava rad na daljinu. „Pitajte svog menadžera da li im smeta desetominutni poziv da započnete radni dan i i isti poziv da završite radni dan.”

Većina ljudi provodi dane u neposrednoj blizini svog šefa, što znači da je komunikacija laka i bez napora. Sa daljinskim radom, sve to postaje komunikacija ”kroz prozor”, a prekid komunikacije je još verovatniji ako vaše radno mesto nije prilagođeno radu na daljinu.

Prošle godine, istraživanje i ispitivanje 2.500 radnika koji obavljaju svoj posao od kuće, od strane agencije za razvoj internet brendova Buffer, otkrilo je da je usamljenost drugi izazov koji je najviše prijavljen, a koji je osetilo 19% ispitanika. Usamljenost može učiniti da se ljudi osećaju manje motivisano i manje produktivno.

Zato je važno da, kada komunicirate sa kolegama ili šefom, komunikacija bude što realnija i trenutna. Licem u lice komunikaciju možete vršiti aplikacijama kao što su Skype, Zoom, Cisco Webex

Cisco Webex je prilagodio svoj pravilnik celoj situaciji, pa vam je tako prilikom kreiranja naloga i prijavljivanja za besplatan paket od 90 dana, omogućen neograničen prostor za skladištenje! Takođe, maksimalan broj učesnika u pozivu je sa 50 podignut na 100.

Ni rival Zoom ne zaostaje, obezbedivši besplatan konferencijski video plan i vremenski neograničene 1 na 1 sastanke, dok je za grupne pozive (do 100 ljudi) vremenski limit 40 minuta.

Osim toga, Slack je takođe odličan način za povezivanje sa kolegama. Sa oko 10 miliona korisnika, Slack je sigurna platforma za instant poruke, koja nudi deljenje datoteka i video poziva sa ciljem da zameni e-poštu.

Slack tim preporučuje korišćenje prilagođenih statusa aplikacije da biste obavestili kolege kada ste na pozivu ili van radnog stola.

Slack je samo jedna od mnogih takvih aplikacija.

Ostale opcije uključuju Microsoft platformu Teams.

Deo Office 365, besplatna verzija platforme Teams podržava do 300 učesnika i nudi pristup gostu, jedan na jedan i grupne video i audio pozive, kao i deljenje datoteka i ekrana. 

Za preduzeća koja zahtevaju više usluga, Microsoft je takođe reagovao na trenutnu krizu nudeći šestomesečnu besplatnu probu plaćene verzije.

Rad kuće tretirajte kao pravi posao – zato što to i jeste

Postoje i neki saveti za rad koji ne izlaze iz mode.

Na primer: samo zato što ste u mogućnosti stalno biti u pidžami, ne znači da to i treba da radite. Dakle, tuširajte se, obucite se, sredite se. Tretirajte to kao pravi posao, zato što to i jeste.

Ukoliko nemate kućnu kancelariju, učinite šta god možete da napravite to od nje. Nepostojanje dobro opremljenog prostora ili prilagođenog prostora za rad od kuće može prouzrokovati pad produktivnosti. Dvostruki monitori, bežična tastatura i miš doprinose kancelarijskom osećaju i na taj način produktivnost raste.

Dakle, umesto ležanja u krevetu sa laptopom u krilu, pokušajte nešto jednostavno poput pomeranja stola za rad u ćošak sobe, tako da vam televizor, krevet i ostale stvari, koje vas podsećaju da ste kod kuće, budu iza leđa ili van vidokruga. 

U stolici sedite uspravno, kako bi to činili i u kancelariji. 

Još jedna bitna stavka jeste komunikacija sa ukućanima. Postavite granice u svom domu koje će razumeti i vaša porodica. Objasnite im da, ukoliko su vrata zatvorena, to je isto kao da niste tu nego ste na poslu, u kancelariji.

Sa namenskim, sređenim i prilagođenim prostorom, postaje lakše otključati sve prednosti rada od kuće.

U FlekJobs anketi koja je obuhvatila 7.000 radnika, 65% ispitanika je reklo da su produktivniji kada rade od kuće, ukoliko pristupe tom radu na pravi način, navodeći beneficije kao što su manje prekida od strane kolega, smanjen stres zbog putovanja na posao… 

Osim svega navedenog, ključna stvar je izolovati se nakon posla, odnosno, mogućnost i potreba mentalnog i psihičkog isključenja sa posla, kada je posao gotov.

Ukoliko ne možete putovati i fizički ući ili napustiti kancelariju, koja prikazuje jasnije granice radnog dana, pokušajte sa nekoliko psiholoških trikova poput ispijanja kafe u trajanju od 20 minuta ujutru, za početak radnog dana, i odlaska na trening odmah nakon posla za kraj tog radnog dana.

Biciklista u Italiji trenira od kuće uz pomoć statične bicikle kako bi izbegao izlazak iz kuće, usled karantina proglašenog na nivou cele države zbog širenja virusa Covid-19.

Preporuka za one kojima ide teško prilagođavanje i zadržavanje za radnim stolom: Focusmate aplikacija. Na početku sesije povežete video kamere na računaru i započnete sa radom. Nema sankcije ako odete i gledate televiziju na pola puta – ali, kompanije prijavljuju značajno smanjenje odlaganja posla.

Pokušajte izbeći osećaj izolacije

Duga izolacija može potencijalno uticati na moral i produktivnost. Ono što može pomoći jesu nezvanična i neformalna online timska druženja, poput virtuelnih pizza žurki ili virtuelni odlazak u pozorište, muzej…

To je dobar način povezivanja. Možda je pomalo čudan, ali svi smo zajedno u ovome pa ovakvi vidovi zabave ipak dodaju malo ležernosti i lakoće inače teškom okruženju.

„Koronavirus svakoga gura u ovaj ekstremni rad od kuće“, kaže Nicholas Bloom, profesor ekonomije na Univerzitetu Stanford u Kaliforniji koji je bio govornik za TED Talks na temu rada na daljinu. On kaže da postoje dve vrste rada od kuće: kratkotrajan ili povremeni posao od kuće, i stalni ili puno radno vreme od kuće. „To je poput poređenja lagane vežbe sa treningom za maraton“, kaže on.

Shodno trenutnoj sitaciji sa Korona virusom, nije poznato koliko dugo će ljudi biti kod kuće, što predstavlja dodatne probleme. Roditelji će, na primer, više raditi ako su deca kod kuće, jer su škole zatvorene, što znači da je bliska komunikacija sa rukovodiocima, koji će ovo morati da razumeju, od vitalnog značaja.

Ostanite pozitivni

Da, ovo su stresna vremena. Za sve nas. Negativni medijski naslovi, zastrašujuće brojke, zabrinutost za najbliže. Što više napora uložite u komunikaciju sa kolegama, veća je šansa da izbegnete osećaj izolacije, ostanete pozitivni i izbegnete depresiju.

Prema mišljenju nekih stručnjaka iz oblati psihologije i ekonomije, kratkotrajni period, od recimo dve do četiri nedelje punog radnog vremena od kuće, može biti ekonomski i lično bolan, ali podnošljiv. Međutim, isto tvrde da duži period, od recimo, dva ili tri meseca punog radnog vremena od kuće, može dovesti do ozbiljnih ekonomskih troškova i zdravstvenih posledica.

Rešenja za ovakva predviđanja i za sve zamke koje donosi rad od kuće su neformalni dnevni sastanci od par minuta i što više interakcija licem u lice putem video poziva, posebno za one zaposlene koji žive sami.

Ako ste menadžer, na vama je da pružite jasnu komunikaciju, a takođe je ključno da održavate moral jer je lako biti  stresan ili depresivan ovih dana. 

Vaš posao je da priznate da postoji stres i da postoje poteškoće. Dopustite ih. 

To je posebno ključno ako ljudi završe radeći kući duže od nekoliko nedelja, što je velika mogućnost.

Vaš posao je da navijate za tim. 

Ipak, uz sve ove navedene i dostupne tehnike, čovek se može zapitati da li je uopšte potrebno ići na posao.

Svakako, jedna od prednosti ove nezgodne situacije, je prilika da se poslodavci prilagode, bolje postave i upoznaju sve, kako mane, tako i prednosti fleksibilnog rada.

Dugoročno gledano, ova kriza može biti pozitivna za stvari kao što su preopterećenje saobraćaja, zagađenje vazduha i prirode oko nas. Ako nam ne verujete, pogledajte i sami kakve su se promene do sada desile u Kini i u Italiji.